Nawet 20% dorosłych może mieć przewlekłe problemy z zaparciami. Na szczęście w przeważającej części przypadków można sobie skutecznie pomóc domowymi sposobami, bez konieczności stosowania środków przeczyszczających, których z resztą nigdy nie powinno się stosować na własną rękę.

Najskuteczniej działa zmiana diety i wypracowanie dobrych nawyków, które po zlikwidowaniu problemu nie dopuszczą do jego powrotu.

Przedstawiam 4 proste sposoby, dzięki którym problem z zaparciami zniknie raz na zawsze.

Po pierwsze owsianka

Dawniej mój absolutny faworyt. Jedz owsiankę codziennie na śniadanie, a bardzo szybko zauważysz jej rewelacyjne działanie na układ pokarmowy. Ja uwielbiam płatki owsiane górskie, te mi bardziej smakują niż błyskawiczne. Ty wybierz te, które smakują Tobie. Ważne, żeby je ugotować - w wodzie, na mleku lub po połowie jednego i drugiego - 5 łyżek płatków zalać szklanką płynu i gotować tak długo aż płatki zaczną się rozpadać, a całość zacznie przypominać kleik. Jeśli rano nie masz czasu na gotowanie owsianki zalej płatki wrzątkiem przed pójściem spać i zostaw pod przykryciem. Rano tylko podgrzej do odpowiedniej temperatury i jeśli lubisz dodaj suszone lub świeże owoce, orzechy, cynamon.

Po drugie siemię lniane

1 lub 2 łyżki nasion siemienia lnianego zalej wodą i zostaw na co najmniej 30 minut. W tym czasie wokół każdego nasionka powstanie charakterystyczny żel. Całość dodaj do owsianki, jogurtu naturalnego, koktajlu owocowo-warzywnego, zielonego szejka, lub po prostu wypij. Wystarczy robić to raz dziennie. O dowolnej porze dnia.

Po trzecie marchew (lub inne surowe warzywa i owoce)

Warzywa i owoce w formie surowej zawierają duże ilości błonnika, zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego. Jeśli masz problem z wypróżnieniem błonnik jest tym, czego potrzebujesz. Jedz jak najwięcej warzyw i owoców na surowo. Rób surówki, które będą dodatkiem do obiadu, czy kolacji lub chrup marchewkę, jabłka itp jako przekąskę w ciągu dnia. Jeśli nie masz pomysłów na smaczne dania z surowych warzyw koniecznie sprawdź te surowe pyszności.



Po czwarte woda

2 litry wody dziennie to absolutne minimum. Jest ona potrzebna organizmowi zarówno do zachowania zdrowia jak i urody. Mała ilość płynów powoduje przesuszenie treści jelitowej przez co jej przesuwanie w jelitach staje się utrudnione - mówimy wtedy o osłabieniu perystaltyki jelit.
Dla zobrazowania tego problemu posłużę się porównaniem. Wyobraź sobie rurę od odkurzacza (podobnie jak jelita pełna jest zagłębień od wewnątrz). Do tej rury napchaj jakąś gęstą papkę - chleb, ziemniaki, biały ryż i spróbuj to przepchać na sucho. Prawda, że trudno? W dodatku sporo tego zostaje w zakamarkach. A teraz wykonaj to samo zadanie wlewając do rury wodę, która rozcieńczy całą zawartość i ułatwi jej przejście do końca. Tak właśnie działa woda w Twoich jelitach. Więc nie należy jej oszczędzać. Zbyt małą ilość organizm wchłonie na wcześniejszych etapach i do jelit niewiele już dotrze.

I jeszcze jedno: kawa to nie woda. Kawa sprzyja odwodnieniom. Dlatego na każdą filiżankę kawy zaleca się wypicie dodatkowo co najmniej jednej szklanki wody.